Vandaag is het niet te best weer, het regent regelmatig en de wind is nog steeds hard uit het westen. Zelfs in de afgeschermde haven ligt de boot aan de landvasten te rukken. Varen zit er niet in en we zien ook dat anderen vandaag in de haven blijven liggen. De gezellige Duitser blijft ook liggen maar dat is omdat hij familie binnenkort aan boord krijgt. Ik probeer contact te krijgen met de werf, dat lukt maar krijg iemand van verkoop. Logisch want na een onverstaanbare ingesproken bericht moet ik schijnbaar een nummer intoetsen. Weet ik veel welke, dan maar 1! De vriendelijke man probeerde de werfbaas te pakken te krijgen dit lukt niet, niet getreurd hij belt me zodra hij in de gelegenheid is. We hebben vaker voor deze situatie gestaan. We blijven gewoon ons ding doen en gaan niet wachten. Dus hup de stad in, broodje halen en met een ommetje terug. Nadat we al 3 uur niets hebben vernomen toch nog maar eens gebeld of ik het terugbellen wel goed heb begrepen. Dat was oké en kreeg het nummer van de werfbaas. Deze nam niet op. Het weer was inmiddels opgeknapt en er stond zelf een zonnetje. We gaan voor een fietstocht naar een natuurgebied waar ook de werf dicht bij is. Even de werf opgelopen, we zijn niet aanhoudend hoor! Daar wisten ze te vertellen dat de werfbaas met een medewerker nu in de marina met een boot bezig zijn. Je raad het al op dezelfde steiger waar wij liggen. Met een goede omschrijving van de man was hij gauw gevonden in de marina. Hij heeft het druk maar om 16:00 uur komt hij even langs om te kijken. En ja hoor hij melde zich om 16:00 uur met een medewerker, ze overzagen de schade en overlegde in onverstaanbaar Zweeds metelkaar. Uiteindelijk kan er een plan voor herstel uit, een prijs en 3 a 4 dagen werk en morgen kunnen ze beginnen (heb ik dit niet eerder gehoord?). Echter uit heel hun optreden en de werf waar de eerder die middag waren kon je opmaken dat dit professionals zijn. Eigenlijk wilde ik direct ja zeggen, maar heb de expert van de verzekering belooft eerst met hem te bellen voor ik besluiten neem en we hebben nog geen onderdak. De expert was niet bereikbaar heb dus ingesproken en de situatie aangegeven en aangegeven dat als hij nog aanvullingen heeft dit kenbaar moet maken. Voor onderkomen navraag gedaan bij het I-point, slechts 50 meter van de boot. De dame wist te vertellen dat alle hotels vol zijn vanwege een auto event in Motola maar dat ze een hele mooie locatie voor ons heeft: Villa Hamra, deze hebben we direct vastgelegd. Het is rond al na 30 minuten nadat ze zijn langs geweest de werf het uitvoeren van de reparatie bevestigd. We hebben een PLAN met vele acties. Morgen tussen de middag gaat de boot eruit! Mast moet eraf (ze willen de boot binnen aanpakken), de verhuizing voorbereiden, bergruimte onder de kajuitbanken demonteren, accu's verplaatsen, koelcompressor unit uitbouwen (zonder los te koppelen). Puff.
Tot laat zijn we bezig, maar het gaat lukken.
Dinsdag 18 juni
Het voorbereiden wordt vervolgd. Om 11:00 uur zijn we bijna klaar met voorbereiden en bij de werf gearriveerd. De mast gaat eraf en de boot wordt op de kant gezet. Het materiaal wat de werf gebruikt is niet zo jong meer en het gaat niet zo efficiënt wat ik in Nederland gewend ben maar het eindresultaat telt.
We hebben leuk contact met de man van de werf. Heeft 1 miljoen zeemijlen gemaakt. Heeft vanuit de vreemdste plekken boten opgehaald en naar de verste uithoeken gebracht. Prachtige verhalen! Maar Tijdens zijn avonturen op zee is hij altijd geholpen door mensen in den vreemde. Dus het was voor hem vanzelfsprekend dat hij ons met bagage bij de B&B zou afzetten 3 km verderop. Het zou een hele operatie worden bagage met eten (uit de koelkast) op de fiets bij de B&B te krijgen. Top.
We zijn wel weer terug naar de haven meegereden, om later naar de B&B te fietsen. Het is een film waar je inzit, het is allemaal onwennig maar je voelt dat er een happy end aan zit te komen. De werf schijnt zeer gerenommeerd te zijn hoorden we van Zweden die zich bij de werf ophielden. De werf is gestart in 1930 en is al 3 generaties in de familie. Er is een zeer uitgebreide shop met showroom van voor namelijk kleinere boten en zoals gezegd een uitgebreide werf voor alle soorten van reparatie en onderhoud. Op het eind van de middag gaan we fietsend op een pad aangelegd fietspad langs de snelweg naar de B&B. De B&B is geweldig, we zien dit als een vakantie in een vakantie. Hier een impressie.
We hebben een eigen hut, maar met alle voorzieningen van de B&B, zo gebruiken we de keuken en eet/zitkamer van de B&B accommodatie. Na het eten restjes van de boot, maken we een wandeling naar het meer. Het Vattern meer is prachtig, ik had niet verwacht dat rondom het meer nog hogere bergen zijn en dat het water kraak helder is tot een diepte van 10 meter kunt je de bodem zien. Op dit moment is het water 20 graden ook niet verkeerd. We hebben naast de hut een jacuzzi deze hebben na de wandeling genomen. Je hoort ons niet klagen. Voordat we aan dit avontuur begonnen had k al gezegd dat ik het me wel leuk lijkt halverwege de tocht de boot voor een paar dagen te verlaten en het binnenland te gaan verkennen met eenvoudige overnachting. Nu is de aanleiding minder leuk, maar we genieten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten