We proberen vandaag tot Berg (onder of boven) te komen een
hele uitdaging met 12 sluizen en 25 mijl dit laatste is het makkelijkst voor de
12 sluizen staat aangegeven dat je hier gemiddeld 6 uur voor nodig hebt + 25
mijl met een max van 5 knopen reken uit dan merk je dat het een uitdaging is.
We vertrekken met de eerste opening van de brug om 9 uur. Na Soderkoping krijg
je de eerste klim van 7,7 meter naar 27,1 meter met 7 sluizen achterelkaar met
3 dubbele locks. Het is hardwerken maar we raken bedreven in het gebeuren.
Belangrijk zijn de afspraken die worden gemaakt in overleg met de lockmaster
over wie waar in het lock gaat liggen. Belangrijk omdat je daarop de fenders en
de voorlandvast geleiding naar de schootlier organiseert en het afzetpunt van
de lijnen man/vrouw op de wal, in ons geval Ellen. Het schutten kent nauwelijks
wachttijden, behalve bij Norsholm waar de beroemde passagiersboot Juno we als
tegenligger krijgen deze krijgt voorrang in de sluis.
Het is een bijzondere sluis niet zichtbaar in het vaarwater want je moet een haakse hoek maken om in de sluis te komen met voor de sluis een brug en direct daarna de sluis een spoorbrug met een drukke dubbelspoorbaan. Dit geheel geeft een wachttijd van 1 uur (nu ik dit schrijf moet ik er om lachen, dit zal later blijken). Als we de Roxen (meer) van 15 mijl oversteken kunnen we voor 18:00 uur in Bergen zijn om nog naar boven te komen (sluizentrap van 7 sluizen achterelkaar!) hadden we gedacht. De wind was hard west dus met de wind op de kop en hier en daar brekers. Het gas gaat eraf we moeten rekening houden met onze kreupele boot met twee gedeeltelijk los zittende spanten. Maar het gaan hartstikke goed. De expert heeft geadviseerd alle loszittende verbindingen romp-huid af te plakken met tape, natuurlijk niet ter versteviging maar als indicator of er beweging in zit. Alle tape die ik heb geplakt is geen mm verschoven! Ondanks dat we zo nu en dan een paaltje pakte. We waren ruim voor 18:00 uur bij het begin van de sluizentrap maar er werd niet meer geschut. Volgende schutting om 8:00 uur morgen. In de gids zou er geen enkele faciliteit "beneden" zijn dat bleek niet waar; nette wc's en douches en electra. Lekker douchen na een werkzame, enerverende en mooie dag. Met een gezellige Duitser naast ons hebben we ons prima vermaakt. Ook nog even een wandeling gemaakt, op foto de 7 trapensluis met helemaal onder Idefix,
Het is een bijzondere sluis niet zichtbaar in het vaarwater want je moet een haakse hoek maken om in de sluis te komen met voor de sluis een brug en direct daarna de sluis een spoorbrug met een drukke dubbelspoorbaan. Dit geheel geeft een wachttijd van 1 uur (nu ik dit schrijf moet ik er om lachen, dit zal later blijken). Als we de Roxen (meer) van 15 mijl oversteken kunnen we voor 18:00 uur in Bergen zijn om nog naar boven te komen (sluizentrap van 7 sluizen achterelkaar!) hadden we gedacht. De wind was hard west dus met de wind op de kop en hier en daar brekers. Het gas gaat eraf we moeten rekening houden met onze kreupele boot met twee gedeeltelijk los zittende spanten. Maar het gaan hartstikke goed. De expert heeft geadviseerd alle loszittende verbindingen romp-huid af te plakken met tape, natuurlijk niet ter versteviging maar als indicator of er beweging in zit. Alle tape die ik heb geplakt is geen mm verschoven! Ondanks dat we zo nu en dan een paaltje pakte. We waren ruim voor 18:00 uur bij het begin van de sluizentrap maar er werd niet meer geschut. Volgende schutting om 8:00 uur morgen. In de gids zou er geen enkele faciliteit "beneden" zijn dat bleek niet waar; nette wc's en douches en electra. Lekker douchen na een werkzame, enerverende en mooie dag. Met een gezellige Duitser naast ons hebben we ons prima vermaakt. Ook nog even een wandeling gemaakt, op foto de 7 trapensluis met helemaal onder Idefix,
Geen opmerkingen:
Een reactie posten