Douwe is jarig vandaag. Ja, 8:00 uur paraat zelfs nog eerst ontbeten en de eerste
koffie gehad, want in de sluizentrap wordt het weer hard werken. De lockmaster
verdeelt de 7 boten in twee schuttingen naar lengte en breedte. We zijn de
tweede groep. Maar eerst moet het klassieke passagiersschip "Wilhelm Tham" naar
beneden hierna starten we om 8:15 uur en 2 uur later zijn we boven van 33,2
meter naar 52,1 meter!
De gezellige Duitser gaat ook mee in hetzelfde lock je
begint al een beetje een team te vormen met de andere boten. We besluiten
direct door te varen naar het heel dichtbij gelegen 2x dubbele lock. Dan gaat
er van alles fout. Het "team" wordt opgebroken en deels vermengd met
reeds klaarliggende boten voor de schutting, wij zitten in het 3de 'team'. Maar
natuurlijk komt er ook verkeer van de andere kant die de dubbele lock opeist.
Dan moet er ook nog bij voorrang een passagiersboot Ceres van boven weer extra
wachten dan blijkt er een brug probleem te zijn hoger waardoor de lockmaster
ons laat wachten voor het lock anders geeft dit opstopping in het kanaal en er
zijn in het kanaal geen ligplaatsen. Al met al na 3 uur wachten zijn we om
15:00 de 2 dubbele locks voorbij, we hebben dus in 7 uur, 500 meter afgelegd.
Gister heb ik deze afstand in een ommetje van een 10 minuten gedaan. Waar zijn
we mee bezig? We zijn er nog niet we kregen te horen na de sluis te wachten op
een groep boten die nu in het volgende lock zit en deze kant op komt, weer een
45 minuten wachten. Wat ik nog niet vertelt heb is dat Linkoping een prima
public WiFi heeft, dit merkte ik tijdens het wachten. Zo heb ik de tijd prima
kunnen besteden aan foto's uploaden naar dropbox en vlogs downloaden van mijn
favorieten: Uma; White spot pirates; Ran; Untie the lines; Sail life en Drake
Paragon. Ook hebben we schrik niet uitzending gemist 'Helemaal het einde'
gezien via RTLXL, thuis loopt de automatische opname wel, maar KPN maakt niet
waar dat we deze ook in het buitenland kunnen zien. Normaal hebben we helemaal
geen behoefte aan TV we hebben meer dan 100 dvd films van Robert mee maar
hebben er niet aangeraakt. In de laatst 2 dubbele lock was er nog een incident.
Van de lockmaster moest ik naast een gelijke grote Zweedse zeilboot als
Idefix 'Joshua', ik gaf aan dat dat te
krap wordt qua breedte, maar dit moest toch.
Onder protest heb ik het geprobeerd en al snel werd duidelijk dat dit
niet kon. Heb de voor het schutten geen oké gegeven aan de lockmaster, deze
protesteerde, maar ik gaf aan dat ik een stuk naar achter ga, naast elkaar gaat
niet de fenders stonden op springen ge de stootlijst was 1 cm verwijderd van de
sluiswand. De zweed hielt zich afzijdig van het geheel. In het tweede lock kwam
de lockmaster weer een jonge dame naar ons toe om excuses aan te bieden, het
kon inderdaad niet. Op naar de volgende dubbele lock hier is een nieuwe jonge
vrouwelijke lockmaster. De zweed was het ook duidelijk geworden dat we niet naast
elkaar moeten liggen maar iets versprongen. Zo leggen we ook aan, echter de
dame protesteerde we moesten naast elkaar! Nu was het de zweed die uitlegde dat
dit niet gaat. Maar de dame was onvermurwbaar en luisterde niet naar de
argumenten, ze moest duidelijk een punt maken van haar autoriteit. De zweed
weigerde mee te werken. En de lockmaster gaf aan een klacht in te dienen. Ik
ken geen Zweeds maar begreep dat het geen leuk gesprek is geweest. Maar we
deden het wel zoals wij het bedacht hadden. Eigenlijk ook logisch beide boten
waren 3,65 breed en de sluis 7,30 breed tel na dat gaat niet! Omdat we niet
veel verder konden zijn we beide in Ljungsbro gaan liggen. De zweed heeft ook
een klacht ingediend van afstand konden we opmaken uit dit geen leuk gesprek is.
Later nog even bijgepraat en de zweed was echt boos en terecht. Hij heeft ons
opgegeven als getuige, vind ik helemaal prima. Uiteindelijk hebben we vandaag
Ljungsbro gehaald 3 km in 9 uren. Snel naar de super voor vers brood. We worden
beproeft maar het is het meer dan waard! Plannen doen we later wel weer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten