Zoeken in deze blog

vrijdag 4 augustus 2017

Trollhattan

Zaterdag 29 juli 

Het vervolg van de route laat zich raden, we gaan naar het Trollhattankanaal welke ons naar Gothenborg brengt. We zijn er vroeg bij en om even over 8 uur gaan de trossen los. Ik heb de boot klaargemaakt en Ellen het ontbijt met een lekker eitje. Bij het uitvoeren snoepen we ons ontbijt op. De wind is hoe kan het ook anders zuidwest 3 bft, er zit niets anders op dan de motor te gebruiken. We varen dicht langs de wal en overzien de kust prima. Hier en daar een huisje en heel veel bos. We komen een kustvaarder tegen, moet even wennen op een binnenmeer.

De tocht gaat voorspoedig er is een zonnetje en bij Vanersborg, het zuidelijkste puntje van het Vanern meer, begint direct de industrialisatie met een grote brug opgetrokken in staal van begin 20ste eeuw.  Na nog een latere brug gaan we het begin van het Trollhattan kanaal in. Tocht wel smal en heel lastig te overzien met borden die aan het eind van een horizontale balk is gemonteerd en wel  6 meter uit de wal steekt.  Dit is gedaan om de voor de grotere kustvaart aan te duiden wat de bevaarbare waterweg is.


Gelukkig hebben we een goede vaarwijzer en deze ook goed bestudeerd zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Zoals een Denen die met ons worden geschut alle voorzieningen hebben getroffen om aan stuurboord in de sluis te gaan liggen (stootwillen, wrijfhout), terwijl hier alleen een kale niet gepolijste rots is. Met veel stres wordt de zaak op het laatste moment omgezet naar de bakboordskant. De route door de stad Trollhattan is heel bezienswaardig. Voor een dubbele brug midden in de stad moesten we helaas 45 minuten wachten. Maar verder ging de route vlot mede ook door de stroom mee van 1,5 knoop. We  stoppen al begin van de middag voor de sluizentrap van Trollhattan voor de nacht, we willen graag de omgeving verkennen en de sluizen. En het is indrukwekkend hier is de geschiedenis in de rotsen geschreven. Sluiscomplexen van verschillende bouwjaren staan hier zo is begin 1900 het al 100 jarige oude complex vervangen voor de maatvoering zoals deze is van het Gotakanaal hierna is in  de 60 jaren van de vorige eeuw opnieuw nieuwe sluizen gemaakt welke nu nog steeds modern genoemd mogen worden.



Ook bezoek ik nog even het kanaal museum bij de sluis, heel veel overeenkomsten met wat we in het Gotakanaal al eerder hebben gezien maar toch interessant.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten