Zaterdag 29 juli
Het vervolg van de route laat zich raden, we gaan naar het
Trollhattankanaal welke ons naar Gothenborg brengt. We zijn er vroeg bij en om
even over 8 uur gaan de trossen los. Ik heb de boot klaargemaakt en Ellen het
ontbijt met een lekker eitje. Bij het uitvoeren snoepen we ons ontbijt op. De
wind is hoe kan het ook anders zuidwest 3 bft, er zit niets anders op dan de
motor te gebruiken. We varen dicht langs de wal en overzien de kust prima. Hier
en daar een huisje en heel veel bos. We komen een kustvaarder tegen, moet even
wennen op een binnenmeer.
De tocht gaat voorspoedig er is een zonnetje en bij Vanersborg,
het zuidelijkste puntje van het Vanern meer, begint direct de industrialisatie met
een grote brug opgetrokken in staal van begin 20ste eeuw. Na nog een latere brug gaan we het begin van
het Trollhattan kanaal in. Tocht wel smal en heel lastig te overzien met borden
die aan het eind van een horizontale balk is gemonteerd en wel 6 meter uit de wal steekt. Dit is gedaan om de voor de grotere kustvaart
aan te duiden wat de bevaarbare waterweg is.
Gelukkig hebben we een goede vaarwijzer en deze ook goed
bestudeerd zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Zoals een Denen die
met ons worden geschut alle voorzieningen hebben getroffen om aan stuurboord in
de sluis te gaan liggen (stootwillen, wrijfhout), terwijl hier alleen een kale
niet gepolijste rots is. Met veel stres wordt de zaak op het laatste moment
omgezet naar de bakboordskant. De route door de stad Trollhattan is heel
bezienswaardig. Voor een dubbele brug midden in de stad moesten we helaas 45
minuten wachten. Maar verder ging de route vlot mede ook door de stroom mee van
1,5 knoop. We stoppen al begin van de
middag voor de sluizentrap van Trollhattan voor de nacht, we willen graag de
omgeving verkennen en de sluizen. En het is indrukwekkend hier is de
geschiedenis in de rotsen geschreven. Sluiscomplexen van verschillende
bouwjaren staan hier zo is begin 1900 het al 100 jarige oude complex vervangen
voor de maatvoering zoals deze is van het Gotakanaal hierna is in de 60 jaren van de vorige eeuw opnieuw nieuwe
sluizen gemaakt welke nu nog steeds modern genoemd mogen worden.
Ook bezoek ik nog
even het kanaal museum bij de sluis, heel veel overeenkomsten met wat we in het
Gotakanaal al eerder hebben gezien maar toch interessant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten